Aprenentatge emergent al servei de reptes socials reals.

01.02.2017

Technovation Challenge és un programa global d'emprenedoria tecnològica femenina únic al món. Cada any convida a joves i dones a proposar, dissenyar i compartir solucions tecnològiques a problemes tan reals com la falta d'aigua a l'Àfrica, la participació ciutadana a Europa o l'escolarització a Sud-Amèrica, entre altres milers de desafiaments socials pendents de resposta.

Aprenentatge emergent al servei de reptes socials reals.
Technovation Challenge és un programa global d’emprenedoria tecnològica femenina únic al món. Cada any convida a joves i dones a proposar, dissenyar i compartir solucions tecnològiques a problemes tan reals com la falta d’aigua a l’Àfrica, la participació ciutadana a Europa o l’escolarització a Sud-Amèrica, entre altres milers de desafiaments socials pendents de resposta. Les participants treballen en equips que creen, construeixen i comercialitzen apps, i compten amb la mentorització d’experts en la matèria. L’última APP Party, el llançament de la nova edició d’aquest programa al nostre país, es va celebrar la setmana passada a la School of Continuing Education – Universitat de Barcelona.

Les ambaixadores del programa a Espanya, Esther Subías (que, a més, és directora del nostre Postgrau de Digital Learning i Experiències d’Aprenentatge Emergent), Mireia Coma-Cros i Yvette Oliveau van donar la benvinguda a les 60 participants provinents d’institucions educatives de tot el territori: Benjamin Franklin International School, CE Monlau, Escola Sadako, Institut Viladomat, Escola Virolai, American School of Barcelona, Col·legi Maria Immaculada de Tremp, Institut Ernest Lluch i OAK House School. A la trobada, les joves van tenir l’oportunitat d’establir un primer contacte amb les seves mentores, i a partir d’ara, es posaran mans a l’obra per treure el màxim partit a les 12 setmanes de feina que tenen d’ara en endavant. Els grups que ho vulguin podran presentar el seu treball a la cerimònia de cloenda, prevista pel dia 6 de maig. El jurat avaluarà tant les presentacions presencials com virtuals durant les setmanes següents i faran públics els equips que passen a la fase següent d’avaluació internacional.

Tal com detalla Elena González de la Cámara, responsable de comunicació del projecte, el desafiament 2017 és un autèntic camí d’aprenentatge tant per les mentores, professionals de l’educació especialitzades en aprenentatge emergent o provinents de l’àmbit IT, com per les estudiants. A través de les possibilitats que entrega la tecnologia, les primeres tenen l’oportunitat d’aplicar tècniques de mentoring innovadores per impulsar una educació més vivencial i en primera persona, i les joves descobreixen una tecnologia que va més enllà de l’oci que està al servei de desafiaments reals. A més a més, durant el recorregut, totes les participants aprendran de la feina col·laborativa, de l’observació de l’entorn, i adquireixen noves competències en camps tant imprescindibles per les seves posicions futures com són la programació o la visió de negoci.

Technovation Challenge és la demostració que l’aplicació de tècniques d’aprenentatge emergent permet aportar als estudiants una nova experiència educativa. A més, els connecta de manera més efectiva amb la societat en la qual hauran de desenvolupar la seva tasca professional i els fa descobrir la capacitat de la tecnologia per impulsar canvis reals al món que els envolta. Al llarg dels cinc anys de recorregut d’aquest programa internacional, gairebé un 80 % de les participants ha manifestat que està altament interessada per desenvolupar la seva carrera professional a l’àmbit de les ciències tecnològiques –quan la presència femenina en aquest segment del coneixement no arriba ni tan sols a la meitat d’aquest percentatge– y un 70 % se sent altament motivada per ser emprenedora i líder en projectes.

En el cas de les mentores, també es verifica un impacte altament positiu: un 58 % afirma que va augmentar les seves habilitats tècniques en relació a l’aprenentatge emergent, un 67 % va incrementar el seu coneixement en emprenedoria i el 70 % assegura haver descobert les claus per una mentorització més efectiva.