La darrera jornada FARMATALK aborda els problemes de subministrament de medicaments

Amb el títol «Disponibilitat de medicaments a Espanya. Mesures per millorar els problemes de subministrament», el 9 d'abril passat va tenir lloc una altra de les jornades organitzades per FarmaIndustria i l'IL3-Universitat de Barcelona. L'acte, en modalitat híbrida (presencial i en línia), va abordar des de diferents punts de vista un dels problemes que més afecten i preocupen el sector farmacèutic.

FARMATALK: Disponibilidad de medicamentos en España. Medidas para mejorar los problemas de suministro.

Lencarregat de donar la benvinguda als assistents va ser el Sr. Óscar Cereijido, director de Negoci d'IL3-UB, qui va recordar que són més de 140 els professionals farmacèutics inscrits en aquestes jornades.

El Sr. Emili Esteve, director del Departament Tècnic de FarmaIndustria, va introduir l'acte i va presentar els quatre ponents. Va assegurar sentir-se especialment satisfet per haver-hi assistit «perquè una cosa que està organitzada des de fa més de trenta anys és significativa», va dir en referència al Programa de Cursos d'Especialització per a la Indústria Farmacèutica d'IL3-Universitat de Barcelona.

Esteve va recordar que «quan falla un medicament d'una marca, el que es fa malbé és la imatge de la marca» i que els problemes de subministrament afecten els pacients, els professionals sanitaris, les empreses farmacèutiques i l'Administració. Va assenyalar, a més, les tres causes que aquests comporten: tècniques, administratives i econòmiques.

Plans de contingència i solucions tecnològiques

El primer dels ponents que va tenir la paraula va ser el Sr. Enric Jo, director de la Divisió Industrial de Laboratoris Reig Jofre, que va parlar sobre «Plans de contingència i dificultat intrínseca del subministrament global». Per començar, va recordar que el 2012, la Societat Internacional d'Enginyeria Farmacèutica (ISPE per les sigles en anglès) ja havia informat de la necessitat d'abordar el desproveïment de medicaments al món. També va introduir el tema del risc i la vulnerabilitat i va repassar el darrer pla de l'empresa al respecte. Hi apareixen paràmetres com el volum i l'estabilitat de subministrament, la localització del fabricant, la certificació del proveïdor o l'estabilitat dels preus, entre d'altres.

Segons Jo, «hi ha moltes coses que es poden fer perquè el subministrament millori, però n'hi ha dues que afecten de manera especial a Espanya: el preu nacional i l'increment inesperat de la demanda». Per acabar, va voler remarcar que «les empreses farmacèutiques mai no s'han negat a fabricar un medicament necessari i que el 70 % dels medicaments a Europa són genèrics».

Tot seguit, va ser el torn del Sr. Agustí Mercè, director de Planificació d'Operacions de Productes d'Almirall, que va explicar «Les solucions tecnològiques que podrien pal·liar alguns casos de manca de subministrament». En la seva intervenció, Mercè es va centrar en el model de serialització, que permet conèixer la gestió completa d'existències a la cadena de subministrament. L’objectiu és garantir que el medicament estigui sempre disponible, que sigui autèntic i que arribi fins al pacient amb la màxima qualitat i seguretat.

«Hem creat un univers de dades que ens permetria millorar el servei als pacients de manera global a tota la indústria farmacèutica, però hem adoptat un acord global de no utilitzar-lo», va dir. I, en referir-se a les dades que es tenen, va especificar que «no són gaire diferents de les que fa servir Google Maps, ara bé, en el cas del sector farmacèutic, la serialització no aporta beneficis només a empreses concretes, sinó a tothom».

Mercè va emfatitzar que a Europa ja disposem de tota la informació dels productes, però que no podem fer-la servir perquè la legislació no ho permet.

Control farmacèutic i legislació europea

El Sr. Salvador Cassany, cap del Servei de Control Farmacèutic i Productes Sanitaris del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, va ser el següent a intervenir. La seva xerrada es titulava «Els problemes de subministrament des de la perspectiva del servei de control farmacèutic». Cassany va repassar-ne les conseqüències, l'origen de les notificacions que els informen que hi ha problemes de manca de proveïment i els elements que tenen en compte a l'hora d'analitzar-les, així com les actuacions concretes de cara a abordar els problemes de subministrament. Com a conclusió, va afirmar que «és millor anticipar-se i prevenir a fi d’evitar mals de cap i ansietat al pacient, a la indústria i a l'Administració».

L'última ponència de la jornada va ser a cura del Sr. Manuel Ibarra Lorente, cap del Departament d'Inspecció i Control de l'Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), qui va parlar des de Brussel·les sobre «La posició de l'AEMPS en relació amb propostes de reforma de la legislació farmacèutica europea».

Tal com va aclarir l’expert, una de les qüestions que es volen abordar és, precisament, la disponibilitat de medicaments. La dificultat més gran, en aquest sentit, és que els problemes de subministrament se solen notificar molt tard. «Hem d'intentar evitar-ho entre tots. Cal anticipar-se, sempre que es pugui». Així mateix, va remarcar la necessitat d'introduir elements diferents als diferents països perquè els resultats siguin els millors, i va atribuir un paper essencial a l'Agència Europea de Medicaments.

La jornada va finalitzar amb un debat entre els ponents i els assistents que va moderar el Sr. Emili Esteve. Els convidats van coincidir en diversos punts, especialment que cal un sistema que permeti conèixer de debò, i en temps real, les existències de medicaments.