Talent Hub

Experience

6 elements distintius dels equips d'alt rendiment.

Pere Juárez.

6 elements distintius dels equips d'alt rendiment.

Ho deia el basquetbolista Michael Jordan quan li preguntaven pel secret dels seus resultats: “El talent pot ajudar a guanyar partits. El treball en equip és la clau per guanyar els campionats”. En una societat volàtil, incerta, complexa i ambigua (el que es coneix com entorn VUCA), és clau per les organitzacions que les persones sapiguem aportar el millor de nosaltres mateixos. No hi ha cap altra manera d’assolir els objectius corporatius: aportar un mix d’allò més excel·lent de la nostra vida personal i professional en àmbits com els coneixements, les habilitats i les actituds.

Algunes veritats sobre el treball en equip:
  • No existeix un mètode de treball en equip, sinó que hi ha interaccions que afavoreixen el treball en equip. Són aquestes dinàmiques les que s’han d’aprendre per construir un grup d’alt rendiment.
  • El joc dels egos i el joc de pors perjudiquen el treball en equip. Estan provocats, en la majoria de casos, per la poca habilitat que tenim per gestionar el canvi o pel fet que ens treuen de la nostra zona de confort i, davant d’aquestes situacions, ens paralitzem i deixem d’aportar el millor de nosaltres.
  • La comunicació és essencial. Pere Juárez comenta que no és casualitat que els millors caps d’equips multidisciplinaris provinguin de l’àmbit de les lletres: posseeixen una sèrie d’habilitats i competències que són més efectives per millorar les interaccions entre els membres del grup.
  • Sense risc, sense equivocació, no pot fluir el treball en equip. Demonitzar l’error només fa frenar la cerca d’una resposta innovadora al desafiament.
Pere Juárez, facilitador i professor d’Innovació a la School of Continuing Education, va proposar a un grup de professionals participants en una de les nostres sessions Talent Hub, diversos reptes per resoldre en equip. Petits desafiaments en els quals el Lego Serious Play ajuda a descobrir i construir les propostes –com ja hem vist en el cas de la Golden Card o Design Thinking–  en grups que seguiran una evolució en línia amb allò plantejat per Tuckman a finals dels anys 70: una primera fase de formació, una segona etapa de “polir” relacions o storming, un període de maduresa en el qual s’aprendrà a treballar uns amb altres i un últim estadi de connexió total: tots treballaran com un.

Perquè, de la mateixa manera que el treball amb blocs de Lego, és clau que el grup segueixi una evolució de major a menor implicació per construir les propostes. Primer es treballa de manera individual, després es posa en comú per identificar les divergències (“en relació a això que has proposat crec que...”) i a continuació s’entra a la fase de convergència: treball conjunt per construir una única resposta.

Però el procés no ho és tot, lamentablement. Hi ha altres característiques que defineixen els equips d’alt rendiment, una sort de decàleg de bones pràctiques que val la pena tenir en consideració a l’hora de construir un grup de treball:

Els 6 elements distintius dels equips d’alt rendiment

1.       Tenir objectius comuns i reconeguts per tots.
2.       Tenir compromís. Els seus membres saben qui fa què i ho accepten, però també advoquen pel lideratge situacional: on no hi arriba un membre de l’equip, hi arriba un altre sense qüestionar.
3.       Saber quines són les regles del joc. Han de ser transparents i clares.
4.       Servir-se de feedback de manera constant. Per això dissenyen projectes a curt termini.
5.       Tenir elements clau de mesura.
6.       Celebrar els èxits.

Tot i que aquest marc construeix un entorn segur per les dinàmiques de desenvolupament de l’equip, hi ha comportaments que dificulten el treball: la supèrbia, l’egocentrisme, la poca capacitat per escoltar, ser pusil·lànime o poc agraït són només alguns dels mencionats habitualment. La majoria d’aquestes actituds són inconscients: estan tan arrelades al nostre dia a dia que som incapaços de frenar-les. Per això és clau que els membres de l’equip cultivin un punt de vista empàtic amb les situacions que es viuen durant el treball. Si entenc el perquè d’una certa actitud, seré capaç de polir-la amb el meu company per assolir un nou nivell de resultats.

A més a més, és recomanable buscar zones de joc que ens permetin avançar, petits reptes personals que ajudin al desenvolupament particular i, a més, puguin aportar noves competències al grup. I és que tal com explica Pere Juárez, si participes en un equip d’alt rendiment has de practicar constantment el meraki, terme grec que resumeix en una paraula el fet de fer alguna cosa amb amor i creativitat, abocant-hi l’ànima, sense mitges tintes: anem a totes per l’objectiu! A partir d’aquí, només ens queda esperar coses bones.